Dubbu Mart: Danmarks første K-beauty-butik vil starte en hudplejerevolution
Midt i København ligger Danmarks første K-beauty-butik. Her ønsker man at introducere koreansk skincare som mere end bare produkter – som en hel kultur.
Af Theo Pallesen

Hudpleje som kultur
Dubbu Mart ligger midt i Københavns hjerte med det formål at promovere og sælge det bedste fra Koreas skincare- og skønhedskatalog.
Selvom der er stor forskel på danske og koreanske samfunds forhold til hudpleje, ser Dubbu potentiale for en revolution i danskernes skincare-kultur.
I Sydkorea er hudpleje en kultur i sig selv. Skincare opfattes generelt som lige så vigtigt som kost og motion. Det står i kontrast til den mere minimalistiske tilgang, der længe har præget danske badeværelseshylder – hvor en god fugtighedscreme ofte anses som nok.
Dubbu Mart forsøger at bringe den koreanske skønheds- og hudplejeforståelse til Danmark og bygge bro mellem to ganske forskellige kulturer.

Et koncept med potentiale
Seongyo Jeong (정성요) er butiksmanager i Dubbu Mart. Hun er sygeplejerske fra Korea og har tidligere arbejdet i Sydkoreas nationale gigakæde for skønheds- og sundhedsprodukter, Olive Young.
Hun oplever tydelige forskelle på de danske og koreanske normer, når det kommer til hudplejerutiner:
“I Korea er det en uskreven regel at vaske sit ansigt to gange dagligt – morgen og aften. Det lader til, at de fleste danskere ikke går op i at vaske ansigt.”
Selvom der i øjeblikket er stor kontrast mellem skincare-kulturen i Korea og Danmark, ser butiksmanageren et betydeligt potentiale i at integrere den koreanske tilgang i det danske samfund:
“Korea er meget kendt for sin skincare. Nu, når Danmarks første og eneste K-beauty-butik er åbnet, samtidig med at interessen er stigende, bliver markedet større og større,” siger hun.
K-Culture som drivkraft
Interessen er stigende. Moderne koreansk kultur er som en flodbølge, der skyller ind over resten af verden – især i Vest- og Nordeuropa.
Koreansk underholdning såsom TV-serier og musik har været en kæmpe økonomisk eksportsucces for Republikken Korea. I samme bølge kan hudplejeprodukterne være på vej mod et lignende gennembrud i vestlig kultur.
Seongyo Jeong vurderer butikkens målgruppe som værende hjulpet godt på vej af den generelle interesse for K-Culture:
“Vores målgruppe varierer meget. Nogle er K-popfans, andre er bare gennemsnitlige danskere, der ser K-dramaer. Den stigende interesse for koreansk kultur hjælper helt sikkert også vores forretning.”

Sådan vil Dubbu eksponere sit koncept
Dubbus salg af koreanske skønhedsprodukter skal hjælpe danskere med at få fingrene i de bedste og mest trendy produkter fra Sydkorea.
Gennem butikspersonalets erfaring og ekspertise bestræber de sig på at hjælpe kunderne med at finde det rette og mest passende.
Dubbus mission er “at bringe Seouls pulserende vibe til dig gennem unikke produkter og trendsetting brands,” skriver de på butikkens hjemmeside.
Midlertidig lukning
I sidste uge meddelte Dubbu på sin Instagram, at butikken midlertidigt lukker fra og med 1. juli på grund af bygningsrenovering.
På nuværende tidspunkt vides det ikke, hvornår butikken åbner igen – men det vil fortsat være muligt at handle gennem webshoppen.